استفاده از قوری چینی در یزد سبب بالا رفتن اعتماد به نفس می شود

آیا شما اهل چای خوری هستید و اگر چنین است، معمولاً از چه نوع چای خوری استفاده می کنید؟

آیا یک چای خوری شیشه ای زیبا و شفاف را ترجیح می دهید یا یک چای قابلمه فلزی کاربردی و قابل تمیز کردن آسان؟

گزینه های زیادی برای خرید وجود دارد که از مواد مختلف ساخته شده اند. من شخصاً قوری های چای ساخته شده از شیشه، سرامیک یا فلز را دیده ام. برای برخی، قوری چینی در یزد چای صرفاً وسیله ای برای رسیدن به هدف است، در حالی که برای برخی دیگر، انتخاب آن ها در قوری چای بخشی حیاتی از آیین نوشیدن چای است.

وقتی بزرگ شدم، به من گفتند که مواد قابلمه چای می تواند طعم چای دم شده را تغییر دهد و من آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفتم. با این حال، این مشاهدات اغلب حکایتی هستند.

وقتی ادبیات علمی را بررسی کردم، فقط توانستم چند مطالعه در مورد اینکه چگونه قوری چای می تواند بر چای دم شده در آن تأثیر بگذارد، بیابم. این مقاله به بررسی برخی از اجزای قوری چای می پردازد که ممکن است بر کیفیت چای دم شده تأثیر بگذارد.

این قوری‌های سفالی معمولاً طعم دم‌نوش‌های قبلی را جذب می‌کنند و آن‌ها را در دم‌نوش‌های بعدی آزاد می‌کنند. از طریق میکروسکوپ الکترونی روبشی، می دانیم که این قوری های سفالی دارای سطوح متخلخل هستند.

20 درصد حجم خاک رس زیشا با حفره های 0.01-0.02 میلی متری پر شده است. اعتقاد بر این است که عطر چای می تواند در این حفره ها به دام افتاده و طعم های پیچیده تری را در دم کرده های بعدی ایجاد کند.

مطالعه ای را انجام داد که در آن چای اولانگ دم شده در قوری های زیشا، ژونی، سرامیکی، شیشه ای، استیل ضد زنگ و پلاستیکی به مدت 5 دقیقه نگهداری شد و خواص شیمیایی آنها پس از ذخیره سازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

دارای مقادیر کمتری از ترکیبات فرار بودند، که نشان می‌دهد قوری‌های چای سفالی می‌توانند ترکیبات فرار مسئول عطر چای را جذب کنند. با این حال، تنها یک ترکیب تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد، و اینکه آیا این ترکیبات جذب شده می‌توانند بعداً در دم‌نوش بعدی آزاد شوند، بررسی نشده است.