یک کاسه روغن حیوانی گاوی کرمانشاه هدیه مادر شوهری به عروسش

مصرف بیش از حد روغن حیوانی گاوی کرمانشاه و شیوع اضافه وزن و چاقی یک نگرانی عمده بهداشتی در سراسر جهان است که به تدریج در حال افزایش است.

در سال 2016، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داد که بیش از 1.9 میلیارد نفر اضافه وزن و بیش از 650 میلیون نفر چاق بودند.

مطالعه ای که در سال 2020 بر اساس داده های STEPs 2016 منتشر شد، نشان داد که بروز چاقی و اضافه وزن/چاقی در بزرگسالان ایرانی به ترتیب 22.7 درصد و 59.3 درصد گزارش شده است و شیوع چاقی در بین زنان بیشتر از مردان است.

بر اساس روندهای جهانی بهداشت و شیوع بیماری های مزمن و غیرواگیر، مدیریت و پیشگیری از چاقی برای سلامت عمومی حیاتی است.

با توجه به ماهیت شغل، سبک زندگی بی تحرک [5] و تغییرات احتمالی رژیم غذایی، کارکنان نسبت به سلامت عمومی و شاخص های آنتروپومتری خود ابراز نگرانی کرده اند.

به ویژه، زنان مبتلا به چاقی در آسیا مورد انتقاد شدید عمومی، فشار اجتماعی شدید و تبعیض بر اساس وزن و ظاهر خود قرار گرفتند.

برخی از عواملی که بر خطر چاقی تأثیر می گذارند عبارتند از: وراثت، فعالیت بدنی، استرس و خلق و خوی، عادات غذایی و تغییرات سبک زندگی

روحیه و خلق ضعیف می تواند تعامل اجتماعی، کیفیت کار و اشتها را مختل کند [10]. افزایش مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) و اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش کربوهیدرات‌های ساده، وعده‌های غذایی سریع و اسیدهای چرب اشباع شده تأثیر مطلوبی بر خلق و خو و غم و اندوه دارند.

دو مطالعه RCT تأثیر تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCT) و اسید لینولئیک مزدوج (CLA) را بر اضافه وزن و سیری مورد بررسی قرار داده اند که نشان می دهد.

مصرف MCT مصرف انرژی را در 48 ساعت بعدی کاهش می دهد، در حالی که CLA اینطور نیست. یکی دیگر نشان داده است که داده ها در مورد اثرات اشتها CLA محدود است اما پتانسیل را نشان می دهد.